· 50-60% школярів вважають «Хімія приносить лише шкоду»;
· 20-30% школярів вважають « Без хімії наше життя
неможливе»;
· до 10% школярів вважають « Хімія необхідна, але її
використання потребує зваженого підходу»;
· до 10% школярів не можуть сформулювати своє відношення до
хімії.
Виходячи з
отриманих результатів, можна зробити наступні висновки: учні не мають системних
та достатніх знань про роль хімії у нашому житті; джерелом інформації для
школярів є телебачення та популярна преса, які дуже часто не зовсім «
хімічно» компетентні.
Саме тому, метою кожного уроку
хімії є задоволення соціокультурних та освітніх
інтересів ліцеїстів, незалежно від обраного профілю навчання; формування хімічної грамотності у кожного школяра і , опосередковано, у громади в цілому.
Хімія посідає центральне місце серед наук про природу і
володіє надзвичайною творчою силою. Унікальність хімії полягає в тому, що вона
не тільки вивчає те, що дано природою, але й сама створює для себе нові й нові
об'єкти дослідження.
Іскра зацікавленості проскакує
на першому уроці хімії, коли семикласник вперше переступає поріг таємничого
кабінету хімії. Вчитель хімії, як справжній чарівник, має змогу перетворити цю
тендітну іскорку у справжній факел знання , розуміння і творчості. Учні 7-го
класу , в силу своїх психофізичних особливостей, мають найбільш чутливу образну
пам'ять. І тут у нагоді педагогу стає
наочність (звичайні плакати, мультимедійні презентації) та хімічний експеримент
( як звичайний, так і віртуальний). На даному етапі навчання дуже важливо
організувати плідну співпрацю всіх учасників
навчально-виховного процесу. Вивчаючи у 6 класі інформатику, школярі навчилися створювати
презентації і ці навички варто використати на уроках хімії. Семикласникам
важливо показати власні уміння, адже таким чином вони самостверджуються. На
уроках хімії у 7-х класах Технологічного багатопрофільного ліцею ім.. Артема
Мазура існує практика «Хімічної інформаційної хвилинки» . Спочатку учні
презентують цікаві історичні факти або інформують про ті чи інші речовини.
Згодом діти стараються знайти хімічні цікавинки у засобах масової інформації та
оцінити її коректність з точки зору хімічної науки. Звісно, на цьому оціночному
етапі не обійтись без допомоги вчителя, яка згодом зменшується пропорційно
накопиченню фактичних знань з хімії.
Для учнів 8-9
класів Технологічного багатопрофільного ліцею пропонуються допрофільні курси
«Хімія і медицина» та «Світ хімії та ми». Саме такі курси дозволяють
удосконалити навички групової і самостійної роботи, дають більше простору для
реалізації творчого потенціалу кожного школяра. Найкращі результати , з досвіду
вчителів хімії ТБЛ, приносить застосування проектних технологій. Особливо вдалі
проекти учні презентують під час проведення традиційних Днів хімії у ліцеї. Здобуті
знання не тільки допомагають у навчанні і дозволяють зорієнтуватись щодо
профілю подальшого навчання , а і формують хімічну культуру школяра.
Організація
профільного навчання в Технологічному багатопрофільному ліцеї ім. Артема Мазура
має свої особливості. На базі трьох 10-х класів формується сім профільних груп різного напрямку. Тому
робота на уроках в класі має свої особливості. Адже в одному класі навчаються
філологи, дизайнери, інформатики, хіміки та історики. Особливу увагу учні
звертають на профільні предмети, нехтуючи іншими дисциплінами. В таких
умовах важко працювати і педагогам, і
школярам. Одним з способів розв’язання цієї проблеми є організація вчителем
такого освітнього простору, у якому можлива реалізація творчого потенціалу
кожної дитини та максимальне задоволення освітніх інтересів. На перший план
виходять нестандартні форми проведення уроку. Найбільш результативними в даній
ситуації є уроки-конференції. На таких уроках є можливість розглянути речовини
та хімічні явища з професійно різних точок зору. Непогані результати дають
уроки-диспути та уроки-практикуми. На
початку роботи в старшій профільній школі групи формуються за профільною
ознакою, поступово переходимо на змішані різнопрофільні групи.
У формуванні хімічної
культури учнівської громади ліцею надзвичайно великий вклад учнів профільних
груп 10-го та 11-го класів. Хіміко-біологічний профіль навчання обирають діти,
що визначились з подальшим напрямком навчання; найчастіше це медицина,
фармація, ветеринарія, хімія або біологія в класичних університетах. Саме ці
школярі займаються науковою роботою та активною просвітницькою діяльністю.
Години хімії для молодших школярів, усні журнали різноманітної тематики,
екологічні конференції – ось неповний перелік заходів, що проводяться в стінах
навчального закладу.
Така система
роботи в Технологічному багатопрофільному ліцеї з загальноосвітніми класами ім.
Артема Мазура м. Хмельницького приносить свої позитивні результати:
·
зростає рівень
навчальних досягнень учнів з хімії (моніторинг навченості);
·
щороку збільшується
кількість учнів, що обирають хіміко-біологічний профіль навчання;
·
формується система
відповідального відношення до себе: підримуються принципи здорового харчування,
зменшується кількість дітей з шкідливими звичками (результати анонімних
опитувань);
·
підвищується рівень
екологічної та загальної хімічної культури
( тестування,
опитування, аналіз участі у позакласній роботі).
"50-60% школярів вважають «Хімія приносить лише шкоду»" - доволі невтішний результат... Опитування було анонімним?
ВідповістиВидалитиСкорее всего нет
ВидалитиТак, опитування було анонімним
ВидалитиА чи було в бланку анкети прохання учням обгрунтувати свою відповідь з приводу їхньої думки щодо того, що "Хімія приносить лише шкоду"?
ВидалитиЯ вважаю, що при відсутності обгрунтування неварто говорити про невтішність результату, оскільки всім відомо, що хімія предмет дуже складний і не всім дається, в зв'язку з чим дитина, керуючись лише тим, що їй важко могла вибрати цей варіант відповіді.
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити- Взагалі-то коли опитування проходить анонімно і учень, і звичайна людина говорить правду на 60% більше аніж не анонімно тому анонімність навпаки посприяла більш правивій відповіді.
ВідповістиВидалитиЯк профільність впливає на вибір майбутнього фаху?
ВідповістиВидалитиНа мою думку, вибір профілю навчання у 10-11 класі вже має бути пов'язаний з майбутнім фахом. А для полегшення такого вибору у Технологічному багатопрофільному ліцеї ім. Артема Мазура існує система курсів за вибором у 8-9 класах. Крім того, психологічна та виховна служби ліцею ефективно проводять профорієнтаційну роботу.Детальніше можна познайомитись за посиланням http://tbl.at.ua/
ВидалитиДякую за коментар
ВідповістиВидалити